Tidligere i år kjøpte vi aksjeposten som Trøndelag fylkeskommune eide og er nå eneeier av selskapet Trondheim Stasjonssenter AS. Prosjektet skal utvikle knutepunktet med ny tog- og bussterminal, parkering, kontor, forretning, bolig og byrom. Vi har startet det forberedende arbeidet med den nye jernbanestasjon som vil inneholde ankomsthall og lokaler for servicefunksjoner, café og restaurant, og skal stå ferdig i fjerde kvartal 2025. I 2026 starter byggingen av om lag 250 nye boliger og arealer for handel og kontorer.
Fantastisk omsetningsvekst! – Stasjoner
Over en milliard i omsetning og en vekst på 66,7 prosent! Hurra for Oslo S Shopping som hadde et helt fantastisk år i 2022. Det er ikke tvil om at folk er tilbake på togstasjonene og liker et enkelt liv med handling på vei hjem. – Veldig deilig å få et år med pluss igjen etter to harde år. Folk handler mer og det er et godt tegn på at de er fornøyde med oss, fortalte senterleder Torstein Heldal.
Øvingsbygget for ERTMS klart for innflytting – Verksted
Vi overleverte nøklene til det nye øvingsbygget til ERTMS-programmet. ERTMS (European Rail Traffic Management system) er et nytt digitalt signal- og styringssystem som skal dekke alle jernbanestrekningene i Norge. Med ERTMS sendes informasjon og kjøretillatelse via jernbanens egne mobilnett, GSM-R, til en skjerm i lokomotivførerens panel i toget. Signalene langs sporet blir derfor overflødige.
Otta med «nytt» knutepunkt – Knutepunktutvikling
Otta er et knutepunkt for et nokså stort omland som strekker seg over flere dalfører. Skysstasjonen her ligger strategisk til med kort avstand til både sentrum og offentlige funksjoner, og har fått en etterlengtet oppgradering og tryggere trafikkavvikling.
Det er et godt busstilbud fra bygdesentra rundt som korresponderer med toget. Knutepunktet er et samarbeid og spleiselag mellom oss, Statens vegvesen og fylket.
Opprinnelsesgaranti for strøm – Samfunnsansvar
Vi inngikk en avtale med vår kraftleverandør Entelios om kjøp av strøm som garanterer at den kommer fra 100 prosent fornybar energi. Avtalen gjelder for hele 2023 og omfatter kjøp av fornybar energi til hele porteføljen.
Byggestart for trinn tre på Meierihagen – Eiendomsutvikling
Interessen for Meierihagen i Askim har vært stor siden den første salgsstarten. Byggetrinn en og to har solgt veldig godt, og det var solgt 10 av 28 leiligheter i byggetrinn tre før byggestart.
Fire kunstnere fikk boltre seg på stasjonen – Samfunnsansvar
Heimdal stasjon hadde en 400 kvadratmeter grå og trist undergang som vi syntes trengte et løft. Vi endte med graffiti-kunst utført av fire flinke kunstnere som fikk stor kunstnerisk frihet, men også beskjed om å «bake inn» enkelte elementer fra tog og regionen.
Hamar stasjon i all sin prakt – Kulturarv
Hamar stasjon trengte oppussing, og i stedet for en moderat tilnærming valgte vi å ta alt. Det viste seg å bli en langt mer omfattende jobb enn først antatt, spesielt fordi stasjonen er vernet.
Noen ganger er det eldste det beste, særlig på gamle hus. Å bruke de materialene og metodene som ble brukt da bygningen var ny, gir ikke bare et vakkert resultat, men gjør at bygningen blir teknisk god og holder seg lengre. Mange skader skyldes feil vedlikehold og materialbruk gjennom tidene, som sementbasert mørtel eller tette malingssjikt.
Utsmykningen av fasaden kalles trekning. Noen er smale, noen brede og noen har en dryppekant som dermed har en viktig funksjon og som ikke bare er til pynt. For å forme en trekning måtte vi lage en sjablong, og det er det ikke mange som kan lenger. Vi hyret derfor inn en pensjonist på 78 år for å lage alle sjablongene! Hamar stasjon har blitt fantastisk flott og er et stjerneeksempel på kulturarven vi er så stolte av.
Nedlagte Kragerøbanen– gammel grunn får nytt liv – Jernbaneeiendom
Vi har avhendet den nedlagte Kragerøbanen til Drangedal og Kragerø kommuner som skal bruke den tidligere banen til turvei, samt gang- og sykkelsti til glede for innbyggere og besøkende. Vi er i dialog med flere kommuner og private aktører for å finne tilsvarende positive løsninger for andre nedlagte jernbanestrekninger i Norge.
Byggestart BT 2 Strandholmen, Holmestrand – Eiendomsutvikling
Boligprosjektet Strandholmen består av tre boligbygg på henholdsvis seks, seks og åtte etasjer med totalt 69 leiligheter. Byggingen av det første trinnet pågår, og vi besluttet å igangsette trinn to. Utviklingsområdet er på 3,6 dekar og ligger vakkert til ved sjøen og rett nord for hovedinngangen til togstasjonen.
Bygger nye kontorer for SSB i Kongsvinger – Eiendomsutvikling
Statistisk sentralbyrå har signert leieavtale med oss og flytter inn i splitter nytt, miljøvennlig kontorbygg rett ved Kongsvinger stasjon sommeren 2025. Med torg, butikker og kafe eller restaurant (med uteservering) i første etasje av kontorbygget, blir dette et viktig steg i Kongsvingers byutvikling.
SSBs ansatte vil kunne gå tørrskodd fra toget til kontorplassen, siden det blir direkte inngang fra togstasjonen og ny kollektivterminal. Det vil også bli plass til flere bedrifter i bygget.
Majestetiske Lademoen – Kulturarv
Lademoen stasjon har fått tilbake sitt opprinnelige 1904-uttrykk! Hele fasaden er ført tilbake til original stand med intrikate og fine detaljer som utskjæringer, lister og dekor av entreprenør Braa & Sørvaag sammen med malermester Hepsø og hjelp fra byantikvaren.
Stasjonsbygget ble tegnet av arkitekt Paul Armin Due. Han var regnet som landets ledende jernbanearkitekt den gang. Det er viktig for oss å ta vare på både nye og gamle knutepunkt, og ikke minst kulturarven vår.
Beslutning om å bygge nytt fylkeshus i Steinkjer – Eiendomsutvikling
Styret vårt ga oss klarsignal for å gå videre med planen om å bygge nytt kontorbygg for Trøndelag fylkeskommune i Steinkjer. Planen omfatter et bygg på drøyt 7000 kvadratmeter med byggestart sent i 2023.
Energisparedugnad! – Samfunnsansvar
Vi gjør som regjeringen oppfordrer til og blir med på energisparedugnaden ved å senke temperaturen på stasjonene. Slik sparer vi både energi og penger. I gjennomsnitt bruker vi om lag 40 millioner kilowattimer per år på venterommene. Ved å senke temperaturen fra 21 til 17 grader regner vi med å kunne spare rundt fire millioner kilowattimer og 13 millioner kroner hvert år.
Vi lanserte Strandgata 19 – Eiendomsutvikling
Her lå Norges kongebolig fram til slottet ble ferdig. I dag er det Paleet parkeringshus, og endelig kan vi lansere skissene av det nye bygget som vi mener passer perfekt med Amerikalinjen og de andre byggene på sørsiden av Oslo S. Vi skal fylle huset med butikker, restaurant og kafe og mange moderne kontorplasser. Bærekraft står i fokus når vi erstatter 400 parkeringsplasser med liv på gateplan og flere arbeidsplasser rett ved Oslo S. Transformasjonen bidrar til en etterlengtet vitalisering av bygulvet ved inngangen til Kvadraturen, forteller prosjektsjef Knut Yngve Larsen.